Dieta in timpul sarcinii


Cei care imi citesc blogul de prin 2010 probabil stiu deja din postarile mele ca am fost intotdeauna foarte slaba si nu am tinut diete de nici un fel. Am mancat ani de zile haotic, am sarit peste micul dejun vreo 15 ani, inlocuindu-l cu cafea, mese la ore neregulate, fast food fara regrete, etc.

Intotdeauna imi spuneam ca n-are rost sa ma abtin de la nimic, ca sunt tanara, sanatoasa si ca vreau sa traiesc viata din plin. Sigur ca organismul imi mai dadea cate o "lectie" atunci cand faceam excese, dar nu m-am panicat niciodata.

De cativa ani, cam dupa 25-26, am inceput sa fiu putin mai constienta ca stilul de viata de acum, ma poate afecta mai tarziu, dar tot nu am facut compromisuri prea mari. Momentul in care am decis sa fac cu adevarat o schimbare a fost atunci cand ne-am propus sa facem un bebe.

Am renuntat la obiceiurile "proaste" intr-o mare masura, am inceput sa iau vitamine, sa imi fac analize medicale. Spre marea mea bucurie "minunea" a venit repede in viata noastra si mi s-a confirmat ca e bine si sanatos la toate analizele si testele.

Am trecut greu peste primul trimestru, in care desi am incercat sa mananc tot ce-i bun si sanatos, abia am reusit sa suport lactatele, fructele si legumele. Am fost aproape vegetariana vreo 3 luni, fiindca nu suportam gustul sau mirosul de carne. Nici vorba de vreo pofta speciala, iar greutatea de 39,5kg pe care o aveam cand am ramas insarcinata, s-a mentinut in primele 3 luni de sarcina. Am inceput sa "cresc" dupa 12-14 saptamani, dar in ritm lent.

Incepand cu saptamana 16, cand l-am simtit prima data pe bebe miscand, s-au declansat poftele. Fiind vara am avut norocul sa pot manca tot soiul de fructe si legume, m-am rasfatat cu inghetata, dulciuri, in general cu multa mancare :) Am luat foarte repede in greutate, mai ales ca am inceput sa respect orele de masa si am mancat portii generoase la fiecare masa.

Painea, pe care inainte de sarcina o mancam rar, a fost prietena mea cea mai buna in trimestrul 2. Uneori imi faceam chiar eu painici de casa, pentru ca aveam pofta de paine calda.

Medicul meu nu mi-a impus nici un fel de regim, pentru ca toate analizele mele au fost bune pana la 27 saptamani, iar bebe s-a dezvoltat normal. Mi-a recomandat sa fac testul de toleranta la glucoza.

Din pacate, rezultatul la acest test nu a fost unul bun, asa ca a trebuit sa merg apoi la un specialist in diabet si boli de nutritie. Dupa mai multe analize, dr mi-a pus diagnosticul de toleranta alterata la glucoza (prediabet sau in cazul meu diabet gestational). Pentru mine a fost destul de ciudat sa aud de diabet, fiindca la noi in familie nimeni nu a avut diabet, iar eu am fost mereu slaba si am mancat putine dulciuri.

Se pare ca sarcina vine cu pofte, dar si cu surprize. Nu mi s-a spus clar daca s-a declansat datorita dietei mele bogata in glucide (in trim. 2) sau pur si simplu datorita hormonilor care sunt haotici in timpul sarcinii. Medicul mi-a prescris o dieta cu alimente permise si interzise si un plan nutritional cu mese la ore fixe, alimente cantarite si calculate. (asta asa, ca tot nu mi-a placut mie matematica :P ).

Cel mai greu a fost sa renunt la dulciuri. Inca tanjesc dupa dulciuri, iar sotul meu trebuie sa manance pe furis, ca sa pot rezista tentatiilor. Am inlocuit zaharul cu indulcitor pe baza de zaharina, dar si acela in cantitati mici.

Mai pe scurt nu am voie sa mananc dulciuri de nici un fel, produse de patiserie, paine alba, fructe dulci, pufuleti, floricele, sucuri. Pot manca in cantitati mici cartofi, orez, paste. Am liber la legume si zarzavaturi, carne slaba, fructe acrisoare, iar moderat lactate, paine neagra sau graham.

Cand am fost la cumparaturi, prima data dupa ce mi s-a stabilit regimul, imi venea sa plang (oricum in trim 3 am plans mult, cu sau fara motiv). Ma uitam pe rafturi si ziceam, aia nu, aia nu, aia nu :) Acum  am inceput sa ma obisnuiesc cu ideea, asa ca o sa va spun cam cum arata meniul meu (dieta) de sarcina.

Dimineata
Cel mai greu e cu mesele de dimineata, cand pot manca 2 felii de paine cu ... ceva. Plus un lactat de max. 150 g. Am noroc cu gustarea dintre masa de dim si cea de pranz (un fruct).

De obicei mananc:
2 felii de paine negra sau grau intreg coapte cu unt/ telemea/ crema branza/ pate/ ou fiert/ omleta/ sunca presata sau jambon, uneori o rosie, castravete sau ridichi. Apoi un iaurt/ sana/ chefir/ lapte.

Pentru gustare am voie 150 g fruct sau fructe, asa ca aleg avocado/ kiwi/ mar/ portocala/ grapefruit.

Pranz
La pranz natura e mai generoasa cu mine asa ca pot manca cv mai mult :)). Vreo 3 felii de paine negra sau grau intreg cu 200 g legume si niste carnita sau peste. Ma salveaza din nou gustarea, la vreo 2 ore dupa masa de pranz, la alegere un fruct sau lactat.

De obicei mananc:
mancare gatita (tocanita, ciorba sau supa), conserva peste sau peste pe grill, salata, etc

Seara
Masa de seara nu trebuie sa depaseasca ora 19. Pot manca ceva mai putin decat la pranz, adica max. 3 felii de paine, 100 g legume si 100-150 g carne. Am si gustare de seara, undeva pe la ora 21, insa tot un lactat de max 250 ml.

De obicei mananc:
friptura, legume proaspete sau gatite la abur/ tigaie, cartofi, orez brun, salata, etc.

Sigur ca mi se mai intampla sa mananc o data pe sapt sau la 2 sapt cate o feliuta mica de pizza, un burger, sa beau o ceasca mica de cafea (cu sau fara cofeina) cu lapte, un suc natural sau limonada cu indulcitor.

Este pentru prima data in viata cand sunt cu adevarat "ordonata" in regimul alimentar, dar motivatia e mult prea mare ca sa nu pot rezista. Diabetul gestational nu afecteaza in mod grav bebelusul, insa sunt cateva riscuri in cazul in care nu respect regimul. Dar, ce nu face o mama pentru puiul ei??!! :)

Cat despre activitatea fizica, e din ce in ce mai greu pentru ca nu am nici energie nici mobilitate. Ma ajuta mult faptul ca am bucataria jos si dormitoarele la etaj, asa ca urc treptele casei de vreo 7-8 ori pe zi (x 13 trepte). Inca mai merg in oras cu autobuzul, atunci cand nu ma poate duce sotul cu masina. Nu mi-a fost frica de microbi sau alte chestii si ma simt bine cand imi cedeaza cineva locul :))

Cand vremea e buna stau si 1-2 ore prin curte, cu pisoii mei (da, da, nici cu pisoii n-am voie...stiu...). Incerc sa fac inca treburi casnice, gen sa scot si sa bag vase in masina, rufe, sa gatesc, sa fac curat. Am zile in care nu ma simt in stare, asa ca sotul meu preia rolul de bucatar cand ajunge acasa (chiar aseara a facut legume cu porc la wok, eu doar l-am ajutat putin la taiatul legumelor). Casa arata clar mai rau ca inainte, fiindca fac curat mai rar, dar evit musafirii si stau linistita in pat la tv sau pe net, ca o graviduta relaxata in luna a 8-a.

Sper sa imi pastrez o parte dintre obiceiurile bune din timpul sarcinii si dupa ce nasc. Sa reusesc sa pastrez orele de masa, sa evit alimentele nesanatoase intr-o mare masura. Somnul cu siguranta n-am cum sa-l mai pastrez :) 

5 Response to "Dieta in timpul sarcinii"

  1. Laura C. says:

    O masa pe zi va fi lux. :))

    Laura C. says:

    La fel de luxos va fi si somnul.

    Danutza says:

    He he, deci ma intorc in timp, acum vreo 10 ani cand eram studenta si nu mancam/ dormeam :-)

    Laura says:

    Urmaresc cu drag blogul tau!:)

    Danutza says:

    Multumesc! Ma bucur ca iti place :*

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentarii! Cele anonime si necivilizate nu sunt permise pe acest blog!

© Continutul acestui blog (imagini + text) constituie proprietatea autorului si nu poate fi folosit integral sau partial fara permisiunea acestuia, in concordanta cu legea nr 8/1996, privind dreptul de autor si drepturile conexe.